Często dochodzi do pomyłek w odróżnianiu agencji brandingowej od agencji reklamowej, ponieważ obie działają w podobnej sferze, lecz ich działania różnią się znacząco pod względem celów i rodzaju świadczonych usług. Zadaniem agencji kreatywnej jest realizacja bieżących działań w ramach strategii komunikacyjnej, opracowywanej na podstawie wytycznych od agencji brandingowej. Agencje te skupiają się na wykorzystaniu już istniejącego wizerunku marki, a nie na jego kreowaniu od podstaw. Agencja kreatywna nie zajmuje się tworzeniem koncepcji marki, nie opracowuje systemu identyfikacji wizualnej, nie projektuje logotypów ani nie tworzy nazw (namingu). Głównym zadaniem agencji brandingowej jest projektowanie koncepcji marki oraz planowanie procesu aktywizacji tej marki, aby osiągnąć pożądany wizerunek wśród odbiorców. Specjalizuje się ona w budowaniu silnej marki, bazując na szczegółowym badaniu rynku i potrzeb odbiorców. Agencja brandingowa odpowiada za budowanie rozpoznawalności marki i kreowanie jej wizerunku. Skupia się na identyfikacji mocnych stron i unikatowych wartości marki, które stanowią podstawę przewagi konkurencyjnej. Te elementy są następnie wykorzystywane w procesie komunikacji marketingowej, aby skutecznie budować pozytywny obraz marki w oczach odbiorców.
Dobrze przemyślana identyfikacja wizualna marki przyczynia się do uzyskania przewagi nad konkurentami, w tym pomoże agencja brandingowa.
Czym jest kreacja wizerunku firmy?
Branding ma na celu podkreślenie unikatowości i wyjątkowości danej marki. Obejmuje on wszystkie aspekty - od samego produktu, przez identyfikację wizualną, aż po strategię komunikacji - które mają na celu atrakcyjne wyróżnienie marki na rynku. Jeśli miałbym podać jedno słowo, które najlepiej oddaje istotę budowania marki, byłoby to "odrębność". Głównym celem pozycjonowania marki oraz jej wsparcia marketingowego jest stworzenie takiego wizerunku firmy, który nie tylko przyciąga uwagę, ale i wyróżnia się na tle konkurencyjnych ofert rynkowych. Kluczowe w tym procesie są projektowanie logotypu, opracowywanie projektów identyfikacji wizualnej oraz tworzenie spójnego wizerunku firmy.
Jakie znaczenie ma budowanie marki dla firmy?
Na rynkach, gdzie panuje obfitość "dobrych produktów", istotne staje się posiadanie silnej i wyróżniającej się marki. W przeciwnym razie, jedynym sposobem na przyciągnięcie klientów pozostaje niska cena. Jednak taka strategia jest dobrze znana konkurencji, która również stosuje niskie ceny. Taka forma rywalizacji nie pozwala wszystkim firmom na osiągnięcie sukcesu ekonomicznego. Tylko marki z wyraźnie zarysowanym wizerunkiem mogą przynieść znaczące zyski.
W sytuacji ograniczonych zasobów, wielu przedsiębiorców i marketerów stoi przed dylematem: czy przeznaczyć budżet marketingowy na działania brandingowe, mające na celu wsparcie wizerunku marki, czy skupić się na bezpośrednim wsparciu sprzedaży.
Doświadczenia rynkowe wielu znanych marek pokazują, że sekret ich sukcesu tkwi w połączeniu obu tych strategii. Prawie każda marka wymaga działań brandingowych, które są skierowane na budowanie i umacnianie wizerunku oraz relacji z klientami. Te działania brandingowe tworzą solidną podstawę dla osiągnięcia celów sprzedażowych. Projektowanie logotypu, tworzenie projektów identyfikacji wizualnej oraz rozwijanie unikalnego wizerunku firmy są kluczowymi elementami w tej strategii.
Kreowanie marki od podstaw w agencji brandingowej
Zobacz efektynaszej pracy
nad wizerunkiemSprawdź
co zrobiliśmy
Praca nad opracowaniem strategii brandingowej wymaga specjalistycznych umiejętności od zespołu, który się tym zajmuje: wymaga to połączenia analizy, strategii i kreatywności. Skuteczność działań zależy od dogłębnej wiedzy na temat kreowania wizerunku, doświadczenia oraz szczegółowej znajomości rynku przez ekspertów pracujących nad rozwojem marki.
Korzystanie z usług agencji brandingowej jest kluczowe zarówno dla firm, które planują wprowadzenie nowej marki na rynek lub ekspansję na nowe rynki ze swoją dotychczasową ofertą, jak i dla przedsiębiorstw, które już posiadają ugruntowane marki w swoim portfolio i zamierzają inwestować w zwiększenie ich rozpoznawalności. W procesie tym ważne jest projektowanie logotypu, opracowywanie projektów identyfikacji wizualnej oraz budowanie spójnego wizerunku firmy.
Zasięg działań w agencji specjalizującej się w branding
Głównymi zadaniami agencji brandingowej są tworzenie nowych marek oraz rebranding istniejących już marek.
Branding obejmuje proces tworzenia strategicznego konceptu dla marki, który opiera się na analizie wielu aspektów:
- Przeprowadzanie badań rynkowych, aby zrozumieć obecną pozycję marki na rynku lub ocenić potencjał dla nowego brandu.
- Analizowanie, jak marka jest postrzegana przez jej obecnych nabywców.
- Badanie trendów rynkowych.
- Wnikliwa analiza działań konkurencji.
- Opracowywanie strategii marki.
- Kreowanie nazw marek (naming).
- Przekładanie założeń strategii marki na język designu, w tym projektowanie systemu identyfikacji wizualnej marki.
- Budowanie strategii komunikacji marki na rynku.
Agencje brandingowe zajmują się także realizacją projektów rebrandingowych, które polegają na modyfikacji różnych aspektów wizerunku marki, takich jak akcentowanie jej unikalnych cech, wzmacnianie atutów czy podkreślanie zmian w firmie.
Celem rebrandingu jest stworzenie nowych, pozytywnych skojarzeń z marką lub jej adaptacja do zmieniających się warunków. Proces odświeżania wizerunku marki lub zmiany jej pozycji na rynku jest skomplikowany i wymaga czasu, konsekwencji, precyzyjnego planu oraz zaufania do partnera z branży reklamowej.
Strategia marki to rodzaj drogowskazu, który wytycza kierunek rozwoju firmy. Zapewnia ona porządek w biznesowej rzeczywistości, systematyzuje wiedzę o grupach docelowych, specyfice rynku i jego perspektywach oraz konkurencji.
Zadaniem strategii marki jest stworzenie unikalnego, autentycznego przekazu i oferty, które pozwolą firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Bazowanie działań na założeniach strategii pozwala uniknąć pułapek związanych z krótkoterminowymi planami i chwilowymi taktykami.
Agencja brandingowa i jej główne dziedziny działania
Działalność agencji brandingowej skupia się na trzech głównych obszarach:
Agencja brandingowa analizuje tło i założenia projektu, konfrontując je z aktualnymi trendami rynkowymi, oczekiwaniami i potrzebami grupy docelowej, ofertą oraz działaniami komunikacyjnymi konkurencji. To pozwala na stworzenie rekomendacji dotyczących przyszłej tożsamości marki (misji, systemu wartości) oraz jej architektury.
Tutaj kluczowym zadaniem jest przekształcenie strategicznych założeń w elementy wizualne, co obejmuje projektowanie identyfikacji wizualnej. Chodzi o stworzenie graficznych elementów, które umożliwiają marce komunikowanie swojej unikalności i wartości. Do głównych składowych identyfikacji wizualnej (CI) należą: naming, czyli nazwa marki, logotyp z brand claimem/sloganem, oraz charakterystyczny dla marki kod kolorystyczny.
W tym obszarze agencja brandingowa opracowuje strategię komunikacji marketingowej marki, bazując na wcześniej przyjętej strategii. Działania te koncentrują się na treści, kontekście oraz wyborze odpowiednich kanałów komunikacji. Praca agencji opiera się na punktach styku z grupą docelową, zidentyfikowanych dzięki analizie ścieżki zakupowej klienta. Agencja tworzy wzorcowe komunikaty dla różnych kanałów i generuje harmonogramy egzekucyjne, które uwzględniają kluczowe działania i ich wzajemne relacje czasowe, dążąc do uzyskania efektu synergii komunikacyjnej.
Jak rozpoznać dobrą agencję brandingową?
Rozważając wybór agencji brandingowej, istnieje kilka kluczowych czynników, na które warto zwrócić uwagę.
Pierwszym z nich jest posiadanie przez agencję zespołu z różnorodnymi umiejętnościami (analitycznymi, strategicznymi, kreatywnymi) zdobytymi w różnych branżach. Ze względu na złożoność zadań związanych z kreowaniem i repozycjonowaniem marek, trudno oczekiwać, aby pojedynczy, nawet najbardziej kreatywny i doświadczony freelancer, podołał wszystkim wyzwaniom.
Kolejnym ważnym aspektem jest doświadczenie agencji, które odzwierciedla ich zrozumienie rynku zdobyte podczas pracy z wieloma klientami w różnych branżach. Dzięki temu, dobra agencja brandingowa nie stosuje jednego, uniwersalnego podejścia do budowania marek, które może być skuteczne w jednym segmencie rynku (np. dóbr szybko rotujących), ale nieskuteczne w innych (np. B2B).
Istotne są również referencje od poprzednich klientów, które pozwalają potencjalnemu klientowi na ocenę przebiegu i efektów współpracy z agencją.
Jak dokonać wyboru dobrej agencji brandingowej?
Przy wyborze agencji brandingowej warto przeprowadzić wstępne badania, korzystając z zasobów internetu oraz zasięgając opinii znajomych z innych firm.
Po stworzeniu wstępnej listy agencji, należy przeanalizować ich strony internetowe, aby ocenić ich doświadczenie i zakres oferowanych usług. To pozwala zawęzić listę do kilku agencji, z którymi warto się spotkać, aby osobiście ocenić potencjalną współpracę.
Przydatne może być przygotowanie krótkiego ‘zadania’ opartego na briefie klienta na kolejne spotkania, co pozwoli szybko zweryfikować efektywność i jakość pracy agencji. Na tym etapie klient powinien już mieć wyraźne rozeznanie, z którą agencją ma największe szanse na skuteczną budowę marki, w tym projektowanie logotypu, opracowywanie projektów identyfikacji wizualnej oraz kształtowanie wizerunku firmy.
Potrzebujesz wsparcia agencji reklamowej?