Wybór agencji reklamowej do jednorazowej, sporadycznej, a tym bardziej stałej współpracy, jest nie lada wyzwaniem. To też niezwykle ważne zadanie dla przedsiębiorcy. W końcu to od jakości usług świadczonych przez agencję oraz jej zaangażowania w powierzone zadania będą zależały losy planowanej kampanii produktu czy nawet całej marki. Dlatego proces wyboru agencji począwszy od wysłania zapytania po podpisanie umowy, może potrwać nawet kilka miesięcy. Aktualnie na rynku działa niejedna agencja reklamowa. Firmy te różnią się zakresem świadczonych usług, doświadczeniem, zaangażowaniem, nierzadko również cennikiem. Którą z nich wybrać i czym przy wyborze tym się kierować, by nie żałować swojej decyzji?
Wybór agencji reklamowej, szczególnie do długofalowej współpracy, to nie lada wyczyn
Agencja reklamowa - po pierwsze cele i priorytety
Poszukiwania agencji reklamowej należy zacząć od określenia swoich celów i potrzeb, a także priorytetów. Od tego będzie zależało to, jakiego typu i wielkości będzie to agencja.
Z innych usług skorzystamy, gdy będziemy oczekiwać jedynie odświeżenia wizerunku marki, a z zupełnie innych, kiedy zdecydujemy się na kompleksową obsługę ze względu na uruchomienie nowego biznesu. To wpłynie również na wybór agencji reklamowej z uwagi na to, że każda może oferować inny zakres usług.
Wybierając agencje marketingowe, warto również określić hierarchię ważności poszczególnych działań. Należy przy tym ustalić priorytety zaplanowanych zadań.
Znając swoje potrzeby i priorytety, można już spokojnie przejść do wyboru agencji, która zajmie się wykonaniem powierzonych zadań. Poznając ich zakres usług oraz podejście do powierzonych zadań, można łatwo dokonać wyboru jednej z nich, najlepszej. Profesjonalna agencja nie tylko ciekawie zaprezentuje swoją ofertę, ale i już na tym etapie poinformuje, do jakich efektów doprowadzą wykonane przez nią działania.
Zobacz efektynaszej pracy
nad wizerunkiemSprawdź
co zrobiliśmy
Jednym z kryteriów wyboru na pewno będą możliwości finansowe klienta
Jak wiadomo, na marketingu lepiej nie oszczędzać, ale oczywistą sprawą jest to, że każda firma boryka się z pewnymi ograniczeniami. Dlatego trzeba określić swój budżet. Każda agencja ma inny cennik, więc analizując go szczegółowo, będzie można łatwo wyeliminować z listy te agencje, które świadczą usługi po znacznie wyższych cenach. Czasem wystarczy zapoznać się z cennikiem zamieszczonym na stronie agencji. Niekiedy jednak lepiej poprosić o wycenę konkretnych usług lub kompleksowej obsługi, z uwagi na to, że każda agencja reklamy może mieć inny cennik, a w wielu z nich stały cennik w ogóle nie obowiązuje.
Agencja reklamowa a cennik – czy ceny mają znaczenie?
Firmy wybierając agencję reklamową, często kierują się cennikiem. Jednak czy ceny faktycznie są dobrym kryterium wyboru? Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wybierając agencję tego typu kierować się cennikiem świadczonych przez nią usług. Trzeba natomiast pamiętać, że nie zawsze tanie usługi są usługami wysokiej jakości. Zdarzyć się może nawet, że drogie usługi nie będą w pełni zadowalające. Cennik jest tu niezbyt dobrym kryterium wyboru. Nie oznacza to jednak, że jeśli ktoś ma ograniczony budżet, nie powinien całkiem brać go pod uwagę. Chodzi po prostu o to, aby nie decydować się na najtańszą agencję, tylko dlatego, że jest właśnie najtańsza. W głównej mierze trzeba zwrócić uwagę na jakość oraz zakres usług, jakie świadczy agencja projektowa zwana po prostu reklamową.
Jak wybrać agencję, na co jeszcze zwrócić uwagę?
Właściwa komunikacja
Bardzo ważne jest to, aby między firmą (klientem) a agencją (zleceniobiorcą) był właściwy przepływ komunikacji. Trzeba sprawdzić, czy informacje przekazywane realizatorowi są przez niego w pełni rozumiane i na bieżąco wdrażane w kolejnych etapach pracy nad projektem.
Bogate doświadczenie agencji
Po pierwsze należy ocenić poziom umiejętności agencji w zakresie przeprowadzania podobnych działań marketingowych. Po drugie warto dopytać o jej doświadczenie w tym, czym zajmuje się na co dzień. Ważne jest to, aby agencja kreatywna miała wprawę w podobnych działaniach, bo to przełoży się na jakość świadczonych usług i ich skuteczność w zakresie marketingu.
Osiągnięcia – agencja reklamowa i jej portfolio
Nie powinno się korzystać z usług agencji, której się nie zna, a zapoznanie się z portfolio jest podstawą rozsądnego wyboru. Zwracając uwagę na wcześniejsze realizacje, można łatwo wyeliminować te, które niezbyt dobrze poradziły sobie z podobnymi zleceniami. Wiedzę tę można pozyskać na kilka sposobów, samodzielnie analizując udostępnione portfolio albo dopytując o szczegóły podczas rozmowy z przedstawicielem agencji. Dobrym rozwiązaniem jest też zapoznanie się z opiniami wcześniejszych klientów, którzy zdążyli już dobrze poznać tę agencję.
Terminowość agencji reklamowej
Agencje reklamowe mają zazwyczaj kilku klientów, dla których realizują projekty w jednym czasie. Powierzając im kolejne zadania, trzeba zorientować się, czy agencja będzie w stanie wykonać je w terminie i czy ze swoich zadań wywiązuje się sumiennie. Terminowość realizowania zaplanowanych działań jest bardzo istotna dla uzyskania oczekiwanych efektów i tym samym powodzenia całej kampanii.
Dopasowanie działań do potrzeb danego projektu
Czasem agencja wizerunkowa nie jest do końca tak kreatywna, jak się wydaje. Wszystkim firmom (swoim klientom) oferuje ten sam zakres działań, a przecież wiadomo, że każda jest inna i inne ma potrzeby. Do każdej branży i sytuacji agencja musi odnieść się w sposób całkiem indywidualny. Jeśli więc ma szablonowe podejście do każdego projektu, klienta, nie powinno się z nią nawet kontynuować dyskusji.
Odpowiednie dopasowanie narzędzi
Warto dopytać agencję, jakimi narzędziami posługuje się w czasie przeprowadzania kampanii i od razu ustalić sposób oraz częstotliwość raportowania postępów prac.
Warunki współpracy z agencją reklamową
Warunki współpracy to temat niezwykle ważny, więc obowiązkowo trzeba go poruszyć jeszcze przed skorzystaniem z usług reklamowych oferowanych przez wybraną agencję. Kwestia ta może nawet pomóc w podjęciu decyzji dotyczącej samego jej wyboru. Należy w związku z tym dowiedzieć się, na jak długo będzie zawarta umowa, czy agencja przewiduje jakąś karę za wcześniejsze jej zerwanie, a także, na jakich zasadach będzie odbywało się rozliczenie. Warto też wziąć pod uwagę ewentualne kwestie sporne i to, w jaki sposób będą one rozpatrywane.
Na koniec warto jeszcze wspomnieć, jak niezwykle ważne jest zadawanie pytań. Agencja, która nie ma ochoty na wyjaśnianie wszelkich niejasności, a tym bardziej, próbuje pewne sprawy zataić, nie zasługuje na współpracę.
Agencja reklamowa w wielkim skrócie dba o wizerunek firmy. Projektuje i realizuje kompleksowe kampanie reklamowe, a w razie konieczności, jedynie pojedyncze reklamy dla konkretnego produktu, usługi czy marki. Czyni to z wykorzystaniem przeróżnych nośników. Nasz agencja zaprasza do współpracy firmy z każdej branży. Nie ma znaczenia, czy już się reklamowały i tym samym istnieją na rynku od dawna, czy może są to nowo założone firmy potrzebujące kompleksowego wsparcia.
Potrzebujesz wsparcia agencji reklamowej?