Czym jest biała przestrzeń?
Biała przestrzeń albo inaczej white space, w dosłownym tłumaczeniu oznacza „przestrzeń negatywną”. Pojęcie to wywodzi się ze sztuki tradycyjnej. Należy pamiętać, że termin biała przestrzeń nie odnosi się dosłownie do koloru, jak to zwykle wiele osób myśli. Dlatego obszar ten może mieć także każdą inną barwę. Chodzi tu konkretnie o obszar w projekcie, które są pozbawione takich elementów jak tekst czy np. grafika. Tak więc white space może mieć kolor biały, różowy, czerwony, czarny lub jeszcze inny… Co więcej, może mieć nawet teksturę i wzorki. Jest to po prostu tło konkretnego projektu. Ta przestrzeń znajduje się nie tylko na marginesach, brzegach projektu, ale również pomiędzy poszczególnymi elementami grafiki czy nawet między akapitami i literami. W projekcie bardzo ważne są nie tylko takie elementy jak zdjęcia, fronty czy grafika, ale biała przestrzeń również. Doświadczeni graficy bardzo dobrze wiedzą, że puste miejsce w projekcie wcale nie oznacza braku pomysłu na zagospodarowanie go, tylko jest ono po prostu potrzebne. Niektórzy tworząc projekt, zapełniają każdą wolną, nawet najmniejszą przestrzeń. Nie jest to dobre działanie. W efekcie końcowym taki projekt nigdy nie będzie dobry. Projektanci, którzy postępują w ten sposób, najwyraźniej nie mają o tym żadnego pojęcia. Nie wiedzą, jak powinna wyglądać profesjonalna identyfikacja wizualna firmy. Białą przestrzeń stosuje się z wielu powodów. Ma to na celu podkreślenie innych elementów projektu albo np. zachowanie minimalizmu. W każdym razie nie oznacza, że projektantowi zabrakło pomysłów na zagospodarowanie wolnej przestrzeni. Trzeba pamiętać też o tym, że każdy projekt musi być czytelny.Biała przestrzeń to kreatywne miejsce w projekcie, który daje spore możliwości
Co ma na celu biała przestrzeń?
- Uzyskanie zrozumiałego przekazu projektu.
- Zększenie czytelności projektu.
- Stworzenie nastroju projektu.
- Zwiększenie walorów estetycznych projektu.
Aby poszczególne wyrazy w tekście były czytelne, pomiędzy literami i przede wszystkim między wspomnianymi wyrazami, musi być, choć minimalna przestrzeń. Tak samo jest z grafiką, przyciskiem, logo oraz innymi obrazami… Elementy te również potrzebują wolnego miejsca i to nie tylko między sobą, ale również między bocznymi, dolnymi oraz górnymi marginesami.
White space to przede wszystkim:
- marginesy – boczne, górne oraz dolne,
- przestrzeń pomiędzy elementami graficznymi i tekstem,
- odstępy między wierszami, literami i kolumnami.
Jaka jest istota białej przestrzeni dla projektowania?
Nie bez powodu stosuje się białą przestrzeń. Odgrywa ona bardzo ważną rolę. To od niej zależy to, czy identyfikacja wizualna, a ogólnie mówiąc projekt, zostanie dobrze zrozumiany, będzie czytelny dla odbiorców i estetyczny. Trzeba mieć na uwadze to, że white space tak naprawdę nie tylko zwiększa kwestie wyglądu samej strony, aplikacji czy np. interfejsu użytkownika, ale również ma wpływ na wizerunek marki. Należy w związku z tym przyjrzeć się następującym czynnikom: lepsze zrozumienie, przyciągnięcie uwagi, przyspieszenie interakcji.
Udowodniono, że odpowiednie zastosowanie białej przestrzeni między wierszami akapitów, a także między marginesami, wpływa na zwiększenie zrozumienia tekstu do 20%. Małe przestrzenie pomiędzy elementami menu, literami i akapitami (Micro White Spaces) sprawiają, że tekst jest bardziej czytelny i estetyczny. Ma to również wpływ na łatwiejsze pobieżne skanowanie. Tak więc ogólnie sprawę ujmując, stosowanie takich odstępów gwarantuje lepsze zrozumienie przekazu. Przygotowując tekst do umieszczenia na wybranych materiałach, powierzchniach, trzeba poddać go odpowiedniej optymalizacji. Należy zastosować marginesy, akapity oraz odstępy między wierszami, które zdecydowanie poprawią czytelność obszernej treści. Oczywiście nie powinny być też zbyt duże, gdyż to mogłoby również negatywnie wpłynąć na estetykę tekstu i uniemożliwić czytanie ze zrozumieniem. W tym przypadku ważne jest, aby zachować idealną równowagę.
Trzeba koniecznie wspomnieć tu również o makro przestrzeni. Chodzi o wolne miejsce pomiędzy większymi elementami – tekstem, zdjęciami, grafiką. W czasach, w których żyjemy, modny jest minimalizm, a mimo to bardzo często zauważa się strony internetowe, aplikacje, czy nawet ulotki i inne drukowane materiały reklamowe, w których tej przestrzeni brakuje. Wówczas projekty te tracą czytelność. Trudno jest skupić się na poszczególnych elementach z osobna. Ważne jest wobec tego to, aby w każdym projekcie zastosować makro przestrzeń, która nada priorytet wybranemu obszarowi i tym sposobem przyciągnie skupienie. Każdy chyba zdaje sobie sprawę z tego, że jeżeli projekt jest zbyt „zaśmiecony” – jego poszczególne elementy są zbyt ciasno rozmieszczone i jest ich bardzo dużo, od razu traci czytelność i walory estetyczne. Dlatego zmniejszenie prezentowanego bałaganu pozwoli od razu poprawić zrozumienie. Co za tym idzie, najważniejsze w projekcie elementy będą widoczne praktycznie od razu.
Kolory skutecznie zmieniają zachowania zakupowe! Wszystko zależy tu przede wszystkim od grupy docelowej odbiorców. Na dobór kolorów wpływ mają także tradycje społecznościowe. Mówi się na przykład, że różowy jest dla dziewczynki, a niebieski dla chłopca.
Potrzebujesz projektu materiału reklamowego?