Brief projektowy, jako podstawa pracy agencji reklamowej

Właściwa komunikacja jest kluczem do sukcesu w wielu aspektach związanych z prowadzeniem biznesu. W tym dotyczących działań marketingowych. Dlatego niezwykle ważne jest to, aby dobrze porozumieć się z agencją reklamową w zakresie tworzonych produktów czy usług reklamowych. To one mają przecież wpływ na sprzedaż produktu. Oczywiście można przekazać agencji powierzchowne informacje na temat konkretnego produktu, np. ograniczając się wyłącznie do nazwy i zdjęcia. Jednak czy przygotowanie dobrej kampanii dla takiego produktu będzie w ogóle możliwe? Nawet najlepsi specjaliści od marketingu i graficy razem wzięci nie poradzą sobie z tym wyzwaniem. Dlatego ważne jest to, aby już na wstępie przygotować dobry brief, który zdecydowanie ułatwi ten proces.

Inwestycja w brief projektowy się opłaca, taki dokument usprawnia prace nad projektem


Co to brief? Agencja reklamowa będzie wdzięczna…

Denerwuje Cię to, że kiedy zamawiasz jakiś produkt reklamowy, wykonawca zadaje Ci mnóstwo pytań? Zlecając tę usługę, masz nadzieję, że to zleceniobiorca odciąży Cię w tym zakresie i samodzielnie opracuje wszystko, czego potrzebujesz? Z jednej strony może i masz rację, ale pamiętaj, że bez dobrego briefu trudno jest o dobrej jakości, skuteczny materiał reklamowy. Wyjaśnimy Ci to na przykładzie wizytówek.

Zlecając wizytówki agencji reklamowej, możesz po prostu powiedzieć tylko, że potrzebujesz ten produkt i tyle. Masz także możliwość przedstawienia swoich oczekiwań względem tego zamówienia. Musisz jednak pamiętać, że każda firma jest inna i każda potrzebuje innych wizytówek. Zupełnie inaczej będą wyglądały te dla kancelarii prawnej, a inaczej dla firmy, która zajmuje się marketingiem. Na podstawie dobrego briefu projektowego agencja reklamowa bez problemu wykona to zlecenie. Musi wobec tego wiedzieć, co to za branża, co oferuje i dla kogo, czy klient ma jakieś specjalne oczekiwania co do wyglądu tego produktu. Zamawiający musi koniecznie przesłać logo firmy oraz dane, które chce zamieścić na wizytówce. Wszystko to jest bardzo ważne dla spójności projektu z wizerunkiem firmy. Tylko wtedy wizytówka będzie godnie reprezentowała firmę i tworzyła skuteczną reklamę.

Wizerunek marki

Brief w ocenie agencji reklamowej

Dla Ciebie brief to może być mnóstwo nudnych i wydaje się zupełnie niepotrzebnych pytań. Agencja reklamowa jest w stanie wyciągnąć z takich danych dużo więcej informacji niezbędnych do prac projektowych. To podstawa, bez której agencja nie będzie w stanie rozpocząć pracy.

Brief kreatywny czy projektowy podpowiada agencji reklamowej, jakiego produktu ma dotyczyć tworzony produkt reklamowy, a także jak ma wyglądać. Wyjaśnia też, jakie cele zleceniodawca chce osiągnąć dzięki tej formie reklamy. Podpowiada, jak agencja ma zabrać się za projektowanie konkretnych materiałów reklamowych.

Zobacz efekty
naszej pracy
nad wizerunkiem
Sprawdź
co zrobiliśmy

Brief może być obszerny lub przeciwnie. Wszystko zależy od zlecenia. Jeśli klient ma wiele do powiedzenia na temat oczekiwanego produktu, np. folderu, logo firmy, to wiadomo, że informacji tych będzie sporo. Jeżeli natomiast do wykonania tego zlecenia wystarczy przesłać logo i kilka innych materiałów firmowych oraz podać kilka podstawowych informacji, dokument ten nie będzie już tak obszerny. W zasadzie wielkość takiego briefu nie ma znaczenia. Agencja reklamowa oczekuje, żeby w takim dokumencie przekazać najważniejsze informacje dotyczące zlecenia projektowego, opisać w nim temat produktu, który na jego podstawie będzie tworzony.

Brief najlepiej opracować jeszcze na chwilę przed rozpoczęciem poszukiwań agencji reklamowej czy też dokonaniem wyboru jednej z nich. Nie ma znaczenie, czy klient potrzebuje wspomnianych w przykładzie folderu, czy może ulotek, strony internetowej albo kompletnej kampanii reklamowej. Kreatywny brief musi być zaakceptowany przez każdą ze stron – agencja reklamowa jak i zleceniodawca muszą go potwierdzić. Wówczas ludzie z agencji może przystąpić do pracy i tym samym zabrać się za opracowanie graficzne, projektowanie konkretnego materiału czy wykonania kompleksowej usługi.

Czas zainwestowany w przygotowanie briefu projektowego się opłaca. Im lepiej i dokładniej klient opracuje taki brief, tym łatwiej agencja reklamowa zrozumie oczekiwania stawiane względem projektu. Końcowo klient otrzyma szybciej satysfakcjonujące projekty.
brief projwktowy agencja reklamowa

Jakie elementy zawiera brief? Co potrzebuje agencja reklamowa?

Co powinien zawierać standardowy brief agencyjny? Przede wszystkim takie informacje jak:


Szczegółowe informacje o zlecającym

Wbrew pozorom bardzo ważne są tu informacje dotyczące firmy, która zleca realizację konkretnego projektu. Należy więc podać co to za firma, czy jest mała, czy duża, na jakim rynku działa i jak długo, jaka jest jej forma właśności, a nawet, jakie ma obroty. Wszystko to pomoże agencji reklamowej lepiej przygotować się do realizacji powierzonego zlecenia.

Szczegółowe informacje o projekcie

Chodzi tu o imię i nazwisko, a także stanowisko osoby, która jest odpowiedzialna za projekt klienta. Zaliczyć tu trzeba również informację dotyczącą tego, czy zlecenie dotyczy marki, produktu, CI lub innego obszaru. Należy też wspomnieć o tym, czy projekt ma dotyczyć nowego, czy istniejącego już produktu, usługi lub marki. W tym miejscu trzeba określić, czy jest to np. wprowadzenie na rynek, czy może zupełnie inny rodzaj projektu marketingowego.

Opis obecnej sytuacji firmy

Tu ważne jest to, aby szczegółowo wypowiedzieć się na temat sytuacji, w której znajduje się firma, a także branża. Warto w skrócie opowiedzieć o produktach, usługach i marce. Należy koniecznie wspomnieć o dotychczasowych działaniach reklamowych, a także o efektach, jakie dzięki nim zostały osiągnięte. Dobrze jest również dostarczyć informacje dotyczące działań reklamowych konkurencji.

Opis produktów lub marki, których kampania ta ma dotyczyć

Również w briefie należy wspomnieć jakich produktów lub marki dotyczyć ma ta kampania.

Brief określa cele, do jakich ma prowadzić kampania

Zamawiający w briefie musi jasno określić, czego oczekuje od kampanii reklamowej, którą zamierza przeprowadzić z wykorzystaniem otrzymanych od agencji reklamowej materiałów. Czy jego celem jest np. zwiększenie sprzedaży o jakiś procent, poprawa poziomu świadomości marki czy może konkretnego produktu o jakiś procent. Czasem celem jest wzrost ilości klientów albo ilości odwiedzin na stronie internetowej.

Opis zaplanowanej strategii działania

Opracowując brief projektowy, trzeba opisać swoje oczekiwania względem prac, za jakie zabierze się agencja reklamowa. Należy uwzględnić tu również, jaka ma być forma przekazu komunikacyjnego, co powinien zawierać przekaz, a także jakie cechy zarówno produktu jak też marki czy usługi zamierza się wyeksponować. Trzeba podkreślić, w czym jest się lepszym od konkurencji, a także opisać narzędzia marketingu, które posłużą w czasie kampanii reklamowej. Chodzi tu o materiały drukowane, spoty reklamowe, stronę www oraz działania typu: direct marketing, programy konsumenckie czy sprzedażowe.

Charakterystykę rynku i konkurencji

Agencja reklamowa będzie wiedziała jak zabrać się do realizacji projektu, gdy zamawiający go, dokładnie przedstawi rynek, na jakim działa. Czy jest on np. rozwijający, malejący czy może stabilny. W tym miejscu zleceniodawca usługi musi też wspomnieć, jaką pozycję na rynku zajmuje. Nie może także zapomnieć o konkurencji. Informacje na jej temat również są bardzo ważne. Musi więc poinformować, jacy są jego konkurenci, jakie marki i produkty posiadają oraz jakie działania marketingowe przeprowadzają.

Charakterystykę adresata kompanii – odbiorców reklamy

W tym miejscu należy określić grupę docelową, podkreślając zarazem, kim jest konsument, jaka jest jego płeć i gdzie mieszka. Trzeba wspomnieć, czym się zajmuje, ile zarabia, a nawet, jakie ma zwyczaje. Wszystkie te informacje są dla agencji bardzo cenne.

Sposoby oceny realizacji celów działań marketingowych

Agencja musi wiedzieć, w jaki sposób zleceniodawca będzie ją oceniał i co dla niego jest najważniejsze. Należy określić parametry, na które będzie zwracało się uwagę przy akceptacji opracowanych materiałów reklamowych.

Elementy, które na pewno trzeba zawrzeć w opracowywanym projekcie

Chodzi tu o elementy, które zdaniem zlecającego muszą zostać zawarte w projekcie, jak chociażby logo firmy czy jakieś konkretne informacje dotyczące produktu, czy usługi. Należy uwzględnić tu również prawne regulacje dotyczące treści wykorzystywanych w tych materiałach.

Brief projektowy określa budżet pracy

Budżet to ważna sprawa dla zlecającego, ale i bardzo istotna dla agencji reklamowej. Można w tym miejscu rozpisać się nieco bardziej, podając na przykład kilka propozycji budżetu z wyszczególnieniem konkretnego zakresu prac. Podać ile przewidujemy środków przeznaczyć za konkretną prace.

Czas realizacji projektu

Naturalnie czas realizacji projektu to ważna kwestia, czasem decyduje o dalszej rozmowie. Jeśli jest długi, to zamawiający ma możliwość negocjacji ceny. Jeżeli natomiast będzie oczekiwał efektów w krótkim czasie, zostanie w pewnym sensie zmuszony do poniesienia wyższych kosztów usługi projektowej. To też wskazówka, czy agencja reklamowa podoła temu zleceniu w określonym przedziale czasu.

Sposób odbioru zrealizowanego już projektu

Zlecający powinien określić kto i na jakich warunkach będzie odbierał zakończony już projekt. Jak będzie wyglądała akceptacja etapów pracy i całości zlecenia. Również powinny znaleźć się informacje dotyczące sposobu rozliczenia za prace.


Jak wiadomo brief dla agencji reklamowej może być opracowany powierzchownie lub bardziej szczegółowo. Im lepiej i dokładniej zleceniodawca opracuje ten dokument, tym łatwiej będzie agencji zrozumieć jego potrzeby, a co za tym idzie, wszystkie zrealizować. Czasem, szczególnie gdy zlecenie dotyczy dużej kampanii reklamowej, dobrze jest opracować kilka briefów, z myślą o poszczególnych zespołach, które będą nad nimi pracować.

Wiadomo też, że przygotowanie dobrego briefu wymaga czasu. Niektórzy narzekają na jego brak, więc chcą zrobić to szybko. Należy więc pamiętać, że czas, który zostanie poświęcony na opracowanie tego dokumentu, zwróci się w postaci satysfakcjonujących efektów. Sam przebieg współpracy z agencją reklamową będzie przebiegał też sprawniej i bardziej zadowalająco dla dwóch stron.

Potrzebujesz projektu graficznego?
Skontaktuj się z nami
Z chęcią pomożemy stworzyć profesjonalny wizerunek firmy i inne niezbędne materiały reklamowe wspierające jej rozwój.
Szukasz profesjonalistów?
Rozpocznij z nami współpracę
CAPTCHA ImageReload
POPRAW błędne pola - zaznaczone na niebiesko
W czym możemy pomóc?
ZAPYTAJ O CENĘ biuro@whiteart.pl 56 674 24 42