Czy księga znaku jest potrzebna mojej firmie?

Dotyczy: projekt logo

Agencje reklamowe, a także firmy doradcze i konsultingowe zachęcają potencjalnych klientów, w tym nowe firmy, do inwestowania w księgę znaku. Jedni decydują się od razu, inni zastanawiają się, czemu w ogóle ma to służyć. Komu tak naprawdę jest potrzebna?


Księga znaku przynosi odpowiedzi na wiele nurtujących pytań o wykorzystanie logo w marketingu

Księga znaku w skrócie - co to jest?

Księga znaku to nic innego, jak zestaw określonych reguł, które wskazują na to, w jaki sposób klient ma odebrać i zapamiętać naszą markę. Co konkretnie obejmuje to zestawienie? Ta księga zawiera przede wszystkim:

  • różne formy znaku firmowego (zależnie od sposobu wykorzystywania – czy np. będzie wyświetlany, drukowany, wyklejany folią czy tłoczony)
  • kolorystykę logo (zależnie od wykorzystania – internet, druk)
  • połączenie logo czy logotypu ze sloganem
  • czasem dodatkowo księga znaku zawiera wzór wizytówki, papieru firmowego i koperty

Dzięki tym informacjom łatwiej jest wykorzystywać logo przy tworzeniu kampanii marketingowych, a także innych działań, mających na celu reklamowanie marki i kreowanie jej wizerunku.

Wizerunek marki

A więc, dla kogo księga znaku?

Z księgi znaku korzysta dziś większość średnich firm i niemal każda duża. Zastanawiasz się, czy Tobie też jest potrzebna? W pierwszej kolejności ustal:

  • Kto jest Twoim klientem.
  • Jakie są cele Twojej firmy – zarówno te krótkoterminowe, jak i długoterminowe.
  • Czy osiąganie celów Twojej firmy wymaga np. aktywności w internecie, poprzez nawiązanie bezpośredniego kontaktu, czy może zawieranie relacji z potencjalnymi klientami w inny sposób.
  • Czy chcesz działać na terenie Polski, lokalnie, czy może w jeszcze większym zasięgu.
  • Jak duże środki będziesz przeznaczać na reklamę.
Zobacz efekty
naszej pracy
nad logo
Sprawdź
co zrobiliśmy

Dedykowana księga znaku w zależności od potrzeb firmy

Wielka księga identyfikacyjna znaku wygląda bardzo profesjonalnie i interesująco. Trzeba wówczas liczyć się z tym, że jej koszt będzie wysoki. Jeżeli jednak masz klientów, którzy docierają do Ciebie głównie przez internet, tak dużej księgi nie potrzebujesz. Zresztą powie Ci o tym każda dobra agencja marketingowa. To jeden z powodów, dla którego powinieneś rozpocząć współpracę z taką właśnie agencją.

Może być tak, że „specjalista” z agencji reklamowej nie zapyta Cię, kto jest Twoim klientem i w jaki sposób chcesz do niego dotrzeć. W takiej sytuacji najlepiej od razu zrezygnuj ze współpracy. Jeżeli przygotuje dla Ciebie ofertę wykonania identyfikacji wizualnej w cenie dwóch tysięcy złotych, a Ty zaczniesz się zastanawiać, czy to dużo, czy mało, też rozważ współpracę z kimś innym. W takiej sytuacji będzie dla Ciebie lepiej, jeżeli zlecisz wykonanie samego, ale za to profesjonalnego logo. Musisz tylko dobrze wybrać wykonawcę. Powinien mieć duże doświadczenie w realizowaniu podobnych projektów dla dużych i małych firm. Musi to być wiarygodna agencja, polecana także przez innych klientów. Ta bez wątpienia poprosi Cię o wypełnieniu briefu, w którym będziesz musiał wspomnieć o tym, jak będziesz korzystać z identyfikacji – czy będzie to internet, druk czy np. środki transportu. Agencja ta zapewne zapyta Cię również o to, co chcesz osiągnąć dzięki tej identyfikacji. Jeżeli takie pytania nie padną, nie nastawiaj się na współpracę.

Zwykle na początku prac nad identyfikacją wizualną marki tworzy się logo i zleca się profesjonalną księgę znaku. To dzięki zawartym w niej informacjom łatwiej jest wykorzystywać logo przy tworzeniu projektów na potrzeby kampanii reklamowych, a także innych działań dotyczących promocji firmy
księga znaku firmy
Problemy prawne, które mogą dotyczyć nazwy firmy i znaku towarowego

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre agencje reklamowe tak nisko wyceniają swoją pracę, która polega na opracowaniu projektu logo? Czy kiedykolwiek pomyślałeś, skąd biorą się projekty na poczekaniu? Wielu klientów kompletnie o tym nie myśli, a to błąd. Nierzadko projekty te pochodzą z banków gotowych znaków. Mogą też być częściowo lub w całości kopią znaków i nazw zastrzeżonych. To rodzi poważne kłopoty prawne. Stąd konieczne jest sprawdzenie w Urzędzie Patentowym, czy wybrana nazwa i znak nie są przypadkiem już zastrzeżone.

Pamiętaj! Posługiwanie się zastrzeżoną nazwą lub znakiem bądź jednym i drugim może grozić procesem sądowym i koniecznością zapłaty wysokiego odszkodowania. Dlatego koniecznie musisz to sprawdzić, a wcześniej zlecając projekt logo i księgę znaku dla swojej firmy, koniecznie zwróć uwagę na doświadczenie wykonawcy i to, co oferuje.


Profesjonalnie opracowana księga znaku to zazwyczaj obszerny dokument, który może występować w wersji zarówno elektronicznej (plik pdf) oraz drukowanej (broszura). Zlecając taką pracę trzeba mieć świadomość co da to mojej firmie. Podczas wielu działań marketingowych korzystamy z logo i wielokrotnie do takiej księgi zaglądamy. Księga znaku zawiera szereg zasad, reguł, które po prostu mają ułatwić korzystanie z logo firmy. Trzeba mieć na uwadze, że stworzenie dobrego, oryginalnego znaku firmy to za mało. Trzeba mieć jeszcze księgę znaku, która powinna wynikać w jakiś sposób z prac kreatywnych nad logo i zawierać wiele przemyślanych reguł stosowania logo.

Potrzebujesz księgi znaku?
Skontaktuj się z nami
Z chęcią pomożemy stworzyć profesjonalny wizerunek marki i inne niezbędne materiały reklamowe wspierające jej rozwój.
Szukasz profesjonalistów?
Rozpocznij z nami współpracę
CAPTCHA ImageReload
POPRAW błędne pola - zaznaczone na niebiesko
W czym możemy pomóc?
ZAPYTAJ O CENĘ biuro@whiteart.pl 56 674 24 42