Poznaj zasady poprawnego posługiwania się kolorami w reklamie i skutecznie twórz atrakcyjne projekty. Kolory mają niezwykłą moc – mogą dodawać energii lub nawet chłodzić emocje. Wpływ koloru udowodniono licznymi badaniami. Klient podczas wyboru kieruje się tym właśnie czynnikiem. Oszacowano, iż postępuje w ten sposób aż 66% kupujących. Warto zorientować się jak poprawnie posługiwać się barwami w praktyce, aby móc tworzyć dobre projekty. Pamiętaj, że to właśnie kolory mogą okazać się najważniejszymi elementami projektu.
Naukowcy udowodnili, że kolory oddziałują na umysł, wpływają na reakcje człowieka
Za postrzeganie kolorów odpowiadają komórki percepcyjne
Psychologia koloru zajmuje się tym, jaki wpływ mają one na człowieka. Naukowcy udowodnili, że kolory oddziałują na umysł człowieka. Dlatego dobrze dobrane barwy pozytywnie wpływają na nastrój, a z drugiej strony również skutecznie przyciągają uwagę nowych klientów.
Ku wielkiemu zaskoczeniu, kolory mają wpływ na reakcje fizyczne człowieka. Niejednokrotnie przeprowadzono badania, które wykazały, że na czerwone światło reaguje on o 12% szybciej niż na normalne. Ponadto ciepłe kolory łatwiej przyciągają uwagę niż przykładowo zimne. Warto wobec tego nauczyć się posługiwać kolorami w zakresie reklamy.
Koło kolorów – co warto na ten temat wiedzieć?
Kolory w spektrum kolorów wiążą się z dwoma rodzajami emocji.
- czerwony
- pomarańczowy
- żółty
- niebieski
- fioletowy
- zielony
Koło kolorów to podstawowe narzędzie przeznaczone do łączenia kolorów. Posługując się nim, można łatwo dobrać barwy. Warto mieć na uwadze to, że w tym przypadku połączenie zupełnie dowolnych zapewnia całkiem atrakcyjny efekt. Zaczęło się to od 1666 r., kiedy to Izaak Newton rozrysował pierwszy wykres kołowy kolorów.
Koordynacja kolorów w praktyce – pojęcia
Kolory harmonijne uważane są za wyjątkowo udane. Mówi się o tym w przeróżnych książkach o reklamie. Kombinacje te składają się z dwóch lub większej liczby barw o stałej relacji w kole kolorów.
W jaki sposób podzielone jest koło kolorów? Kolory w nim zawarte dzieli się na ciepłe i chłodne. Ciepłe kolory są zarówno żywe, jak i energiczne. Zimne wywołują spokój i ukojenie. Wymienić należy też neutralne kolory – biały, czarny, szary.
Kolory podstawowe w modelu kolorów RYB są – czerwony, żółty, niebieski. Mieszanie dwóch wybranych kolorów podstawowych przyczynia się do powstania trzech kolorów wtórnych. Zaliczyć do nich można zielony, pomarańczowy i fioletowy. Mieszając ze sobą kolory podstawowe i wtórne, można uzyskać aż sześć kolejnych kolorów wyższych.
Kolory analogiczne to kolory znajdujące się obok siebie na kole kolorów. Ze względu na dobre dopasowanie tworzą spokojne i zarazem komfortowe wzory. Co więcej, są dobrze znane, gdyż występują w przyrodzie, a co za tym idzie, są miłe dla oka. Należy jedynie sprawdzić, czy między wybranymi analogowymi kolorami różnica kontrastu jest odpowiednia. W tym przypadku trzeci kolor wraz z czarnym, białym i szarym służy jako akcent.
Każdy grafik powinien wiedzieć, że triadyczne schematy kolorów wykorzystują kolory starannie rozmieszczone wokół tak zwanego koła kolorów, a połączenia tych barw są żywe, także, gdy stosuje się nienasycone ich wersje. W celu poprawnego korzystania z triadycznych harmonii kolorów powinny być one w odpowiedni sposób i przede wszystkim precyzyjnie wyważane. Idealne połączenie to takie, kiedy jeden kolor dominuje i jest zarazem akcentowany przez dwa inne, pozostałe kolory.
Tak zwane kolory dzielące to odmiana kolorów uzupełniających. Schemat ten ma nawet identyczny wizualny kontrast, jak w przypadku kolorów uzupełniających. Jest tylko jedna mała różnica, jest on po prostu słabiej nasycony. Z uwagi na to, że jest prosty w obsłudze i można powiedzieć, że bardzo ciężko ten schemat kolorów dzieląco-uzupełniających przekombinować, stanowi doskonały wybór dla początkujących.
W przypadku schematu prostokąta stosuje się cztery kolory, które są ułożone w dwie wzajemnie uzupełniające się pary. Najlepiej w tym przypadku, aby jeden z tych kolorów był dominujący. Większą uwagę trzeba tu poświęcić równowadze zarówno pomiędzy ciepłymi, jak i zimnymi kolorami zastosowanymi w projekcie. To bardzo ważne!
Schemat kwadratu można by w sumie przyrównać do prostokąta, ponieważ są one do siebie podobne. W tym przypadku natomiast poszczególne kolory są rozmieszczone równomiernie na kole kolorów. Jeżeli jeden z kolorów jest dominujący, schemat działa jak schemat prostokąta. Tu też ważne jest to, aby zwrócić uwagę na równowagę pomiędzy ciepłymi oraz chłodnymi kolorami stosowanymi w projekcie.
O tym jak kolory reagują w zmieniającym się otoczeniu
Jakie znaczenie ma kolor w reklamie?
Niektórzy zastanawiają się nad tym, jak dużą rolę odgrywają kolory w marketingu. Nierzadko wydaje im się, że niewielką. Tymczasem kolor ma tu ogromne znaczenie. Wpływa on na klientów i wywołuje ich pewne zachowania, reakcje. Za doskonały przykład mogą posłużyć tu jaskrawe kolory (głównie czerwony) stosowane na opakowaniach produktów promocyjnych. Co z pozostałą paletą barw? O tym też warto co nieco wspomnieć.
Czerwień to kolor niezwykle emocjonalny. Jak żaden inny przyciąga uwagę, przenosząc zarówno teksty, jak i obrazy na pierwszy plan. Wykorzystuje się go do stymulowania ludzi do podejmowania szybkich decyzji. Czerwień podkreśla emocje zagrożenia, determinacji i pasji, a także pragnienia miłości.
W związku z powyższym czerwony kolor idealnie nadaje się do oznaczania takich nagłówków jak – okazja, tylko teraz, promocja, wyprzedaż itd. Przyciąga uwagę. Czerwień często kojarzy się z erotyką, zagrożeniami, ale i z energią, przez co wykorzystywany jest przy promocji napojów energetycznych, gier, czy uwaga – samochodów sportowych.
Zobacz efektynaszej pracy
nad wizerunkiemSprawdź
co zrobiliśmy
Czerwony kolor zależnie od odcienia wywołuje nieco inne odczucia. Przykładowo:
- Jasna czerwień – podkreśla radość, ale z drugiej strony również seksualność, pasję, czułość i miłość
- Różowy – kojarzy się z romantycznością, miłością i przyjaźnią
- Ciemna czerwień – wiąże się z wigorem, siłą woli, a także gniewem i przywództwem
- Brązowy – oznacza stabilność i zarazem podkreśla klasyczny prestiż
Kolor pomarańczowy powstaje w ramach połączenia czerwieni i żółtego. Określa radość, fascynację i determinację. Podoba się przede wszystkim ludziom młodym. Barwa ta skutecznie stymuluje apetyt, przez co przeważnie w reklamach promuje jedzenie oraz produkty przeznaczone dla młodzieży.
Co dokładnie oznacza pomarańczowy kolor? Wyjaśnienie poniżej:
- Ciemny pomarańczowy – budzi podejrzliwość, oznacza oszustwo
- Czerwona pomarańcz – symbolizuje pragnienia, przyjemność, dominację i agresję
- Złoty – nie tylko wywołuje uczucie prestiżu, ale również wskazuje na wysoką jakość
Żółty to kolor słońca, który kojarzy się z radością, szczęściem, intelektem i energią. Wywołuje przyjemne i zarazem ciepłe odczucia. Nie zaleca się jednak wykorzystywania go przy promocji produktów prestiżowych. Zupełnie inaczej przedstawia się sprawa, kiedy kolorem tym oznaczane są produkty związane z relaksem, czy produkty dziecięce. Barwa ta świetnie nadaje się do podkreślania bezpieczeństwa.
- Jasny żółty to połączenie radości i świeżości.
Kolor zielony jest silnie związany z naturą. Symbolizuje wzrost, harmonię, świeżość i płodność. Określa bezpieczeństwo, a kierowcom wskazuje wolną drogę. W reklamie natomiast podkreśla nieszkodliwość i naturalne pochodzenie.
Jak w takim razie kolor ten wpływa na ludzi?
- Ciemny zielony – określa chciwość, zazdrość i ambicję
- Morska zieleń – to emocjonalny przekaz kojarzony z ochroną, a także dobrym zdrowiem
- Zieleń oliwkowa – to barwa pokoju
Niebieski kolor jest kolorem nieba i morza, symbolizuje stabilizację, prawdę, lojalność, mądrość i wiarę. To świetny kolor do promowania produktów oraz usług, które są związane z wodą, czystością, niebem i powietrzem. Nie zaleca się natomiast wykorzystywania tego koloru w zakresie promowania żywności.
Niebieski skutecznie tłumi apetyt. Jak kolor ten wpływa na ludzi? O tym poniżej.
- Jasnoniebieski – kojarzy się ze zrozumieniem, zdrowiem i miękkością
- Ciemnoniebieski – oznacza wiedzę, moc oraz spójność
Czarny kolor kojarzony jest w różnoraki sposób. Z jednej strony z mocą, elegancją i tajemniczością, a z drugiej ze złem i śmiercią. Daje poczucie perspektywy i głębi, posiada moc wyszczuplającą, a w dodatku symbolizuje wysoki standard. Nie bez powodu wykorzystuje się go do reklamowania luksusowych produktów. Kolor ten stosuje się w bardzo szerokim zakresie, między innymi w fotografii do uwypuklenia innych barw. Najbardziej agresywne i mocne zestawienia to czarny z czerwonym oraz czarny z pomarańczowym.
Wpływ kolorów na sprzedaż
Kolory skutecznie zmieniają zachowania zakupowe! Wszystko zależy tu przede wszystkim od grupy docelowej odbiorców. Na dobór kolorów wpływ mają także tradycje społecznościowe. Mówi się na przykład, że różowy jest dla dziewczynki, a niebieski dla chłopca.
Każda płeć ma swoje upodobania
Pewne upodobania w kontekście kolorów wynikają też chociażby z samej płci. Zazwyczaj mężczyźni zdecydowanie bardziej wolą pomarańczowy niż np. żółty. Niejednokrotnie przeprowadzano badania, w których udowodniono, że kobiety dostrzegają znacznie więcej kolorów niż mężczyźni. Oni znają tylko te podstawowe. Oczywiście tworząc projekt, którego odbiorcami mają być kobiety, nie powinno się kolorować całej strony na różowo. Kolor ten przypisuje się dziewczynkom i kobietom, ale wcale nie musi oznaczać, że go tak bardzo lubią. Czasem jest właśnie przeciwnie, a kolorów, które można by było zastosować, jest przecież dużo więcej.
Kolory dla starszych i młodych
Osoby starsze mają zupełnie inne upodobania niż młode, a co za tym idzie, gustują w zupełnie innych kolorach. Starszym podobają się spokojne kolory, powściągliwe, przyjemne dla oka. Młodzi ludzie zdecydowanie wolą jaśniejsze kolory, a do tego żywe. Zupełnie naturalną sprawą jest to, że wraz z wiekiem wzrok się nieco pogarsza.
Jak postrzegane są kolory w różnych częściach świata?
Największy błąd przy tworzeniu projektów graficznych jest zupełnie bezmyślne posługiwanie się kolorami. Jeżeli odbiorcami jakiejś strony mają być ludzie z jakiegoś konkretnego kraju, to warto wcześniej zorientować się, jakie znaczenie dla nich mają konkretne kolory. Należy pamiętać o tym, że znaczenie konkretnego koloru w Polsce może być zupełnie inne niż znaczenie tego samego koloru w innym kraju.
W wielu krajach biały to symbol niewinności i czystości. Okazuje się jednak, że w Chinach, Japonii i Indiach wiąże się z pechem i nieszczęściem.
Wysoko ceniony w Japonii kolor różowy, nie jest już tak popularny w Indiach i Europie Wschodniej. Fioletowy kolor w krajach arabskich kojarzy się z prostytucją. Biorąc pod uwagę ogólnoświatową tendencję, łączony jest z mistycyzmem i wszelkimi wierzeniami stojącymi w opozycji do ideologii Islamu, Judaizmu oraz Chrześcijaństwa. Tak więc postrzeganie barw jest bardzo zróżnicowane. Trzeba w związku z tym uważnie z nich korzystać.
Strony internetowe instytucji finansowych tworzone w zielonym kolorze np. w Stanach Zjednoczonych kojarzą się z tak zwanym „wszechmogącym dolarem”. W krajach, w których banknoty występują w różnych kolorach, już zielony kolor nie ma aż tak silnego działania.
Wszelakich wpadek związanych z łączeniem poszczególnych kolorów można uniknąć. Trzeba jedynie poznać zasady łączenia barw, a także zorientować się, jakie kolory i w jaki sposób są postrzegane przez mieszkańców określonych krajów. Strona powinna być im przyjazna, miła w odbiorze, a nie przeciwnie. Ogromny wpływ na to ma jej kolorystyka. Tak więc przed przystąpieniem do projektu, trzeba najpierw zdobyć pewną wiedzę.
Potrzebujesz projektu graficznego?