Uchodzi za jedną z najpopularniejszych i skutecznych metod reklamy oraz prezentacji firmy i jej oferty. Można podarować go uczestnikom spotkania biznesowego. Ten dobrze wykonany zawiera zarówno wzmiankę o firmie i jej działalności, jak też dane kontaktowe. Mowa tu o katalogu firmowym. O czym jeszcze należy pamiętać, zabierając się za jego projekt graficzny?
Skutecznie zaprojektowany folder firmy daje znaczącą przewagę konkurencyjną
Co to jest katalog firmowy i kiedy jest potrzebny?
Katalog firmowy to wciąż modna metoda prezentacji produktów bądź usług, która występuje w formie papierowej lub elektronicznej, zależnie od dokonanego wyboru. W tym miejscu można nieco szerzej wypowiedzieć się na temat swojej oferty. Poprawnie wykonany katalog z jednej strony stanowi źródło fachowej wiedzy, z drugiej zaś wzbudza zainteresowanie u potencjalnych klientów i sprytnie zachęca ich do zakupu. Projektując tego typu folder reklamowy, należy zwrócić uwagę na to, aby był przede wszystkim estetyczny i przykuwający uwagę, ale też jasny w przekazie i odbiorze. Papierowe firmowe katalogi przydają się na spotkaniach biznesowych, targach, piknikach branżowych oraz innych tego typu wydarzeniach. To dobry moment, aby wręczyć je jak największej liczbie osób, potencjalnych klientów.
Projektowanie katalogów firmowych – podstawowe zasady…
Projektowanie katalogów firmowych nie jest takie proste, jak może się wydawać i niewątpliwie wymaga zaangażowania ze strony fachowców. O czym więc trzeba pamiętać, zabierając się za to opracowanie graficzne? Przede wszystkim o przejrzystości. Już wspomnieliśmy o tym wyżej, ale warto w tym miejscu wypowiedzieć się na ten temat nieco szerzej. Otóż istotne jest to, aby katalog ten przykuwał uwagę czytelników w tych miejscach, na których najbardziej nam zależy. Należy wykonać grafikę w taki sposób, aby te elementy, które wyróżniają markę, firmę oraz jej ofertę, były punktem centralnym całego katalogu i przyciągały wzrok odbiorców tuż po spojrzeniu w jego kierunku.
Z uwagi na to, że jest dostępny w formie papierowej i elektronicznej, można go wysłać za pośrednictwem e-maila, a także wręczyć osobiście lub przekazać za pośrednictwem poczty, kuriera itd.
Zobacz efektynaszej pracy
nad folderamiSprawdź
co zrobiliśmy
Czym powinien wyróżniać się dobry firmowy katalog?
Musi wyglądać inaczej niż konkurencyjne katalogi, a także różnić się od poprzednich wersji folderów tej samej firmy.
Mówi się, że nie ocenia się książki po okładce, ale prawda jest taka, że i tak zwracamy na nią swoją uwagę. Jedni książkę wybierają na podstawie pierwszej, przeczytanej strony. Inni skupiają się wyłącznie na wyglądzie okładki. Tak jest niewątpliwie z katalogami. Ciekawie opracowana graficznie okładka katalogu motywuje do tego, aby zajrzeć do jego wnętrza, które musi być równie atrakcyjne. Chodzi przede wszystkim o to, aby każdy element tego folderu współgrał z całością i z wizerunkiem firmy również.
Decydując się na katalog reklamowy, trzeba określić jego format i liczbę stron. Wpływ na to będzie miała wielkość firmy, jak też samej oferty. Ustalenia te pozwolą projektantowi dopasować zawartość do celu marketingowego.
Projektowanie katalogów ma główny cel…
Profesjonalny katalog dla firmy pełni funkcje reklamowe, więc im lepiej jest wykonany, tym staje się skuteczniejszy. Jest to niezwykle ważne również dlatego, że folder ten tworzy wizerunek firmy. Trzeba podkreślić, że zarówno katalog a4, jak i chociażby mała ulotka, to reklama, która przyciąga uwagę i jednocześnie trafia bezpośrednio do rąk potencjalnego klienta.
Istotą takiego katalogu jest jego profesjonalne wykonanie. Chodzi tu nie tylko o sam projekt, ale również o druk. Drukowanie na wysokiej jakości papierze prowadzi do stworzenia atrakcyjnego wielostronicowego katalogu, który świadczy o tym, że firma profesjonalnie i sumiennie wykonuje powierzone zadania, a także angażuje się w podtrzymywanie dobrych więzi z konsumentem. Poprawnie opracowany folder tworzy dobry wizerunek firmy i wywołuje w odbiorcach pozytywne emocje.
Firmowe katalogi o wyjątkowym wzornictwie
Wygląd katalogu ma bardzo duży wpływ na atrakcyjność tego gadżetu, ale i na skuteczność w zakresie samej reklamy. Ciekawa szata graficzna wyróżnia go i przyciąga spojrzenia wielu odbiorców. Ważne jest wobec tego, aby projektując ten folder zadbać o interesujące wzornictwo i przemyślaną koncepcję. Należy tylko pamiętać o tym, aby forma zbyt mocno nie przytłoczyła treści.
Firmowy katalog promocyjny, a właściwie jego strony, łączy się na różne sposoby, poprzez klejenie i szycie. Może być także spiralowany. Wybór tak naprawdę zależy od indywidualnych oczekiwań. Kiedy projekt jest już całkowicie opracowany i przygotowany do druku, ten w formie elektronicznej można przesłać do klientów za pośrednictwem e-maila, a nawet w formacie PDF zamieścić do pobrania na stronie internetowej.
Co wyróżnia dobry katalog reklamowy?
Dobry katalog dla produktu, usługi czy całej oferty firmy, powinien uwydatniać atuty jej identyfikacji wizualnej. Chodzi o to, aby potencjalny klient, spoglądając w jego kierunku, już od razu zaczął kształtować w swojej wyobraźni pozytywną wizję firmy. Tworzenie chaosu poprzez nagromadzenie zbyt wielu elementów w jednym miejscu prowadzi do tego, że folder ten traci walory estetyczne i czytelność. Co za tym idzie, obniża się jego jakość.
Wielu przedsiębiorców na niedużej powierzchni kilkustronicowego katalogu chce za wszelką cenę umieścić ogromną ilość informacji, a najlepiej wszystko, co wiąże się z ich firmą. To błąd. Po co na przykład drukować pełny adres firmy, skoro można podać adres strony internetowej. Zainteresowany ofertą bez problemu dotrze do kontaktu, a dzięki temu nie przestraszy się ilości treści zgromadzonej w jednym miejscu.
Niewątpliwie niezwykle ważne jest samo tworzenie katalogów firmowych. Chodzi tu głównie o druk. Taki katalog powinien wyróżniać się jakością wykonania i wykończenia, a także jakością samych materiałów. Katalog wykonany z użyciem wysokiej jakości papieru po pierwsze będzie wyglądał bardzo estetycznie, a po drugie zaś będzie wyróżniał się trwałością. To może przełożyć się nawet na opinię o marce czy firmie.
Cena katalogu dla firmy
Cenę końcową katalogu kształtuje wiele czynników. Zacząć należy od projektu. Wplyw na to ma to, czy projekt jest opracowany według szablonu, czy może zgodnie z indywidualnymi oczekiwaniami. Jeśli szata graficzna jest oryginalna i ciekawa, w pełni autorska, to należy spodziewać się wyższej ceny. Kolejna sprawa to objętość tego folderu. Tak więc inną cenę będzie miał kilkustronicowy katalog produktowy, a zupełnie inną, wyższą, ten składający się z kilkudziesięciu stron. W przypadku szablonowych folderów najpierw wycenia się projekt szablonu, a następnie na jego podstawie opracowuje się pozostałe strony. Przy indywidualnych projektach kazda strona jest wyceniana oddzielnie. To natomiast nie wszystko.
Wpływ na cenę produktu ma ilość druku katalogów. Mniejsze zamówienie to wyższa cena jednostkowa, większe zamówienie to niższa cena jednostkowa. Takie różnice widuje się przede wszystkim przy wyborze techniki druku offsetowego. Przy mniejszych nakładach, poczynając od 300 sztuk, możliwy jest druk UV lub cyfrowy.
Cenę końcową znacznie podnosi uszlachetnienie, ale bez niego produkt wydaje się zbyt banalny, skromny i nierzadko mało atrakcyjny. Dlatego warto wybrać na przykład pokrycie folią typu błysk, mat, soft touch, czy strukturalną. Wybrane elementy można pokryć lakierem UV, co wyraźnie podnosi prestiż i estetykę produktu.
Każdy kolejny dodatek zastosowany podczas tworzenia katalogu podnosi jego wartość. A dodatki są bardzo różne. Na przykład gumka do zamykania, klik magnetyczny, kieszeń na tylnej okładce, czy przekładka w postaci kart z peraminu mlecznego.
Jeśli chodzi o wykonanie, wspomnieć tu trzeba o metodzie łączenia poszczególnych kartek. Można więc stworzyć folder spiralowany. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby poszczególne kartki zszyć lub skleić. Do polecanych należą również szyto klejone.
Wszystko to wpływa na cenę końcową produktu, ale czy warto rezygnować z dodatków i nowoczesnych metod tworzenia katalogu? Zdecydowanie nie!
Katalog firmowy to wciąż popularny sposób reklamowania oferty i tym samym firmy. Choć można wykonać go na wiele sposobów, lepiej uczynić to zgodnie z zasadami, jakimi na co dzień kierują się profesjonaliści. A więc katalog ten powinien być inny niż wszystkie, wykonany z materiałów wysokiej jakości, w zgodzie z obowiązującymi trendami i wizerunkiem firmy. Niezwykle ważny jest tu projekt katalogu, od którego wszystko się zaczyna. Opracowanie to musi być czytelne i zrozumiałe dla odbiorców. Ważne jest również, aby ich uwagę przyciągały wyłącznie te elementy, które są dla nich najważniejsze. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko wykonanie tego folderu zlecić fachowcom.
Potrzebujesz projektu katalogu firmowego?