Spójny system ikon – sprawdź co powinieneś o nim wiedzieć

Ikony stanowią świetne uzupełnienie i ożywienie projektu graficznego. Pojawić się mogą na stronie internetowej, interfejsie systemu i rozmaitych materiałach reklamowych. To doskonały sposób ilustrowania informacji i zarazem sprawnego przekazu.

Poprawnie zaprojektowany spójny zestaw ikon to wiele korzyści dla marki


Spójny zestaw ikon to niemal same korzyści, z wyjątkiem tego, że opracowanie go jest jednak niemałym wyzwaniem. Na szczęście doświadczony projektant i z tym sobie poradzi.

Zalety stosowania spójnego systemu ikon:
  • Odbiorca dostrzega, że ikony dotyczą jednego produktu, jednej i tej samej firmy czy marki, a do tego jeszcze są częścią jednej identyfikacji wizualnej.
  • Wystarczy raz i porządnie zaprezentować odbiorcy formę, aby ten mógł z łatwością rozpoznawać oraz interpretować piktogramy pojawiające się w przyszłości.
  • Zwiększa szansę na wyróżnienie na Behance – największym na świecie serwisie dla branży kreatywnej w szerokim tych słów znaczeniu.

Pytanie wobec tego – jak stworzyć zestaw ikon dla swojej firmy? Poniżej znajdziesz szereg porad oraz informacji dotyczących tworzenia spójnego systemu ikon.

Projektowanie ikon - na początek musisz wiedzieć, że…

Zanim projektant przystąpi do projektowania ikon, musi zorientować się i ustalić, w jakim kontekście będą wykorzystywane. Powinien w związku z tym zastanowić się nad następującymi tematami:
  • Charakterystyka firmy klienta bądź jej produktu.
  • Tematyka ikon oraz poziom ich skomplikowania
  • Zakres wykorzystywania ikon – ilustracja do pojęć, małe ikony w narzędziu, a także ich rozmiar.
  • Ilość ikon – kilka, kilkadziesiąt czy kilkaset.

Każda z wymienionych powyżej kwestii będzie miała wpływ na późniejsze wybory i decyzje związane z odpowiednimi środkami wyrazu.

Projekty ikon

Mały poradnik, który pomoże stworzyć dobre ikony:

  • Zacznij od rozrysowania ikon na siatce.
  • Jeżeli już w tym momencie wiesz, że Twoje ikony w przyszłości będą skalowane do małych rozmiarów, nie stosuj cienkich linii czy drobnych elementów.
  • Zwróć uwagę na to, by używać modułów, a także jednakowych typów zaokrągleń czy kątów. Lepiej nie przesadzaj z detalami, jeżeli oczywiście nie musisz.

Styl wizualny ikon

Kolejna zasada jest następująca! Określ styl ikon, a następnie kieruj się nim w całym późniejszym systemie. Ponadto zwróć uwagę na to:

  • Jakie to będą ikony – linearne, wypełnione, czy częściowo wypełnione.
  • Jaki będzie ich styl – odręczny czy techniczny.
  • Ile odcieni zostanie wykorzystane w czasie budowy ikon.
Styl wizualny ikon

Projekt ikony i jej forma

Zobacz efekty
naszej pracy
nad wizerunkiem
Sprawdź
co zrobiliśmy

Projektowane ikony powinny mieć podobną:

  • Wielkość i marginesy – ikony powinny podobnie wypełniać przestrzeń. Najlepiej budować każdą z nich na oddzielnym obszarze roboczym identycznej wielkości. Dobrze jest, gdy ikony mają podobne marginesy i żeby dobrze prezentowały się w ujęciu optycznym.
  • Proporcje – tworzone ikony powinny być oparte na siatce i muszą mieć podobne proporcje. W tym celu warto oprzeć je np. na kwadracie.
  • Złożoność i gęstość – ilość detali poszczególnych ikon powinna być podobna. Przez różny poziom detali można doprowadzić do tego, że niektóre ikony będą wydawały się lekkie, a inne ciężkie w swojej formie. I tu nie pomoże ta sama grubość linii, stylu czy proporcji.
Projekty i forma ikon
Ikony wypełniają przestrzeń w kole a ikony linearne mają zbliżony ciężar.

Kolorystyka ikon

Czym kierować się przy wyborze kolorystyki ikon? Przede wszystkim specyfiką produktu czy firmy, a także identyfikacją wizualną opracowaną wcześniej. To etap, na którym powinno się opracować schemat umożliwiający budowanie spójnego zestawu ikon.

Bardzo ważne jest to, aby wybierając zestaw kolorystyczny, robić to konsekwentnie, a możliwości w tym zakresie jest naprawdę wiele.

  • Ikony jednokolorowe
  • Ikony w dwóch kontrastujących kolorach
  • Ikony w różnych odcieniach jednego koloru
  • Różne kolory w każdej ikonie.
Kolorystyka ikon - jednokolorowe
Ikony jednokolorowe
Kolorystyka ikon - dwukolorowe
Ikony dwukolorowe
Kolorystyka ikon - duotone
Ikony duotone
Kolorystyka ikon - wielokolorowe
Ikony wielokolorowe

Przedstawienie tematu za pomocą ikon

Przedstawiając temat opracowywanych ikon, można natknąć się na szereg utrudnień. Jednym z nich jest to, że ikona nie zawsze jest czytelna. I tu nasza rada! Najlepiej prezentować temat ikon w jednej perspektywie, a do tego również w zbliżony sposób.

Bardzo ważne jest również to, aby nie mieszać ze sobą rzutów z góry, z boku i rzutów izometrycznych. Trzeba wybrać jeden z nich. Wybierając elementy perspektywy, powinno się stosować je w większej liczbie ikon. W tym przypadku należy postępować szablonowo. Na przykład prezentując jakiś przedmiot w całości, najlepiej w ten sam sposób zaprezentować też pozostałe przedmioty.

Temat ikon
Ikony stanowią ciekawe uzupełnienie wizualne i ożywienie tworzonych materiałów. Często można je zobaczyć na stronie internetowej, ulotkach, folderach firmowych i rozmaitych materiałach reklamowych. To doskonały sposób ilustrowania informacji i zarazem trafnego przekazu.

Dobranie grubości linii

  • Należy zachować konsekwencję, a liczbę grubości linii ograniczyć do stopnia możliwości.
  • Każdą z ustalonych na początku grubości trzeba aplikować do wielu ikon. Chodzi o to, aby nie różniły się od siebie.
  • Czasem w systemie ustala się cel grubości linii. Przykładowo grubsza linia ma tworzyć obrys ikony, a cienka wszystkie szczegóły wewnątrz. Wówczas powinno się kierować tym celem do samego końca.

Mały kontrast między grubościami zwykle sprawia, iż wyglądają one zbyt przypadkowo i brakuje im spójności.

Ponadto! W przypadku małych ikon czasem linia nie spełnia swojej funkcji. Warto wówczas pomyśleć o częściowym ich wypełnieniu.

Grubość lini ikon

Dopracowanie detalu ikony

Chcąc dopracować ikony z należytą starannością, trzeba zadbać również o ich detale. Powinno się wobec tego uważnie sprawdzić kilka szczegółów.

  • Styl zakończenia linii – zaokrąglony, czy prosty.
  • Wykończenie rogów – czy są takie same.
  • Promień zaokrąglenia – czy jest taki sam.
  • Łączenie zaokrągleń z kątami prostymi – czy warto i dlaczego.
Dopracowanie szczegółów ikon
Indywidualne dodatki w celu poprawy atrakcyjności ikon. Źródło: http://studioengram.pl/realizacja/gp.html
Czy w tym przypadku trzeba postępować według zasad?

Mówi się, że zasady są po to, aby je łamać. Dotyczy to między innymi projektowania ikon. Osoby, które mają w tym zakresie duże doświadczenie, mogą sobie pozwolić na łączenie mocno zaokrąglonych i prostych rogów. Nic nie stoi na przeszkodzie, by poeksperymentować z grubością linii.

Potrzebujesz ikon czy grafiki dla marki?
Skontaktuj się z nami
Z chęcią pomożemy stworzyć profesjonalny wizerunek marki i inne niezbędne materiały reklamowe wspierające jej rozwój.
Szukasz profesjonalistów?
Rozpocznij z nami współpracę
CAPTCHA ImageReload
POPRAW błędne pola - zaznaczone na niebiesko
W czym możemy pomóc?
ZAPYTAJ O CENĘ biuro@whiteart.pl 56 674 24 42