Logotyp stanowi kluczowy element identyfikacji wizualnej każdego przedsiębiorstwa, odzwierciedlając jego osobowość, profesjonalizm i umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji. Często odgrywa decydującą rolę w procesie wyboru przez klienta. Wybór odpowiedniego typu logo ma znaczący wpływ na percepcję marki przez potencjalnych klientów. Dlatego kluczowe jest, aby zrozumieć różne rodzaje logo i ich wpływ na wizerunek firmy. Poniżej przedstawiamy przewodnik po siedmiu popularnych rodzajach logo, które mogą pomóc Ci w podjęciu właściwej decyzji dotyczącej projektowania swojego logo dla firmy.

Popularne typy logo dla firmy
Wybór rodzaju logo ma kluczowe znaczenie dla wizerunku firmy. Każdy typ logo ma swoje unikalne cechy wpływające na percepcję marki.
Monogram lub Glif to typ logo dla dojrzałej marki
Monogramy to projektowanie logo bazujące na typografii, głównie oparte na literach, często będących inicjałami nazwy firmy. Przykłady takich logo można znaleźć w markach takich jak HBO, NASA czy IBM. Z kolei glify to graficzne przedstawienia pojedynczej litery, będące minimalistyczną formą monogramu.
Monogramy charakteryzują się prostotą graficzną, co czyni je idealnym wyborem dla firm o długich nazwach. Ze względu na to, że w monogramie główną rolę odgrywają litery, kluczowe jest staranne dobranie kolorystyki.
PORADA:
Dla nowo powstałych przedsiębiorstw lepszym wyborem może być bardziej wyrazisty i zapamiętywalny projekt logo. Monogramy mogą być mniej rozpoznawalne w początkowej fazie budowania wizerunku firmy.

Logotyp – popularny typ logo
Logotyp to rodzaj logo, w którym kluczową rolę odgrywa unikalna czcionka i koncentruje się na pełnej nazwie firmy. Doskonałymi przykładami firm wykorzystujących logotyp są eBay, Subway, Coca-Cola oraz Google. Idealnie nadaje się on dla biznesów o krótkich, intrygujących i łatwo zapadających w pamięć nazwach. Minimalistyczny charakter tego rodzaju logo sprawia, że dobór kolorów jest kluczowy, aby oddać ducha i charakterystykę marki.
Logotyp wymaga jednak sporej dozy kreatywności, gdyż nieatrakcyjny projekt może nie wyróżniać się w tłumie bardziej dynamicznych i kreatywnych projektów konkurencji.M
PORADA:
Możesz z biegiem czasu zmieniać, odświeżyć styl czcionki w swoim logo, aby zachować jego aktualność. Podobnie jak widzimy to w ewolucji logo Coca-Coli na przestrzeni lat.

Znak symboliczny
Ten typ logo znany również jako sygnet lub ikona. Znak symboliczny wykorzystuje obrazowe symbole do reprezentowania nazwy firmy w bezpośredni sposób. Przykłady marek z tego typu logo to między innymi Apple (jabłko), Shell (muszla) czy Target (cel). Tego rodzaju grafiki są bardzo łatwe do zapamiętania i skuteczne w komunikacji wizualnej.
Ten typ logo świetnie sprawdza się w materiałach brandingowych, ponieważ pozwala na łatwe skojarzenie nazwy firmy z ikoną.
PORADA:
W miarę wzrostu rozpoznawalności marki, możesz zdecydować się na usunięcie elementów typograficznych z logo, pozostawiając tylko minimalistyczną ikonę. Taki krok może być symbolem sukcesu marki, jak w przypadku Twittera, który zredukował swoje logo do ikony ćwierkającego ptaszka.

Znak abstrakcyjny, ciekawy typ logo
Logo abstrakcyjne charakteryzują się wykorzystaniem geometrycznych, abstrakcyjnych form, które są ponadczasowe i stale na topie, bez względu na zmieniające się trendy. Taki typ logo jest popularnym wyborem, ponieważ skutecznie łączy charakter i misję marki z psychologią kolorów, co doskonale reprezentuje firmę.
Forma loga abstrakcyjnego jest unikatowa i budzi pozytywne skojarzenia z firmą. Może być zaprojektowane w taki sposób, aby budziły różne skojarzenia: od luzu, przez formalność, po przystępność, modę czy tradycję - możliwości są nieograniczone.
PORADA:
Projektowanie logo o typie abstrakcyjnym może być wyzwaniem, dlatego warto powierzyć to zadanie profesjonalnym grafikom. Przykłady logo abstrakcyjnego: Airbnb, Nike, Pepsi, BP.

Postać jako kolejny typ logo firmy
Logo z postacią to zwykle kolorowe, energiczne projekty, które przypominają animowane postacie, dzięki czemu firma zyskuje dynamiczny, zapraszający wizerunek. Maskotki w logo firmy umożliwiają ich wykorzystanie w innych materiałach brandingowych, co pomaga w budowaniu zaangażowanej społeczności. Przykłady firm korzystających z postaci to Monopoly, Mailchimp, Michelin.
Najlepiej sprawdzają się dla firm, które chcą promować rodzinny, przyjacielski wizerunek.
PORADA:
Logo z postaciami nie są zwykle postrzegane jako poważne, więc unikaj ich, jeśli prowadzisz biznes w bardziej formalnej branży, takiej jak prawo czy finanse. Przykłady logo korzystającego z postaci: Kool-Aid, KFC, Pillsbury, Mailchimp.

Emblemat
Logo w formie emblematów łączą nazwę firmy (i czasem ikonę) z grafiką odznaki, herbu lub pieczęci. Są szczegółowe, a poszczególne elementy tworzą spójną kompozycję.
Emblematy kojarzą się z siłą i solidnością, budując zaufanie klienta. Idealnie nadają się dla firm, które chcą podkreślić wyjątkową jakość swoich usług. Przykłady marek z typem logo w formie emblematów to Starbucks, Harley-Davidson, BMW.
PORADA:
Emblematy mogą być trudne do skalowania, dlatego zaleca się, aby projekt nie był zbyt skomplikowany, by zachować czytelność przy różnych rozmiarach znaku.

Kombinacja znaków przy logo firmowym
Logo tego typu to mieszanka różnych stylów, łącząca elementy takie jak typografia, postać, znak abstrakcyjny czy monogram. Taki typ logo może zawierać elementy na siebie nachodzące lub przenikające się, wszystko po to, aby lepiej utkwić w pamięci odbiorców. Przykłady firm, które wybrały ten typ projektu logo, to Doritos, Burger King czy Lacoste.
W tworzeniu kombinacji znaków nie ma ściśle określonych reguł - kluczowe jest wykorzystanie kreatywności projektanta w celu stworzenia wizualnie interesującego i przyciągającego uwagę wizerunku firmy.
PORADA:
Warto pamiętać, że ze względu na różnorodność elementów, łatwo jest przesadzić i stworzyć logo zbyt chaotyczny. Ważne jest, aby utrzymać balans i nie przesadzić z ilością detali, zachowując pewien poziom minimalizmu.
